Rozhovor
Milana Tesaře s Fumasem pro časopis FOLK, březen
2010
(částečný přepis
rozhovoru pro radio Proglas)
Srovnám-li
vaše nové album Poslední zhasne s předchozím
Cesta z krimu, všimnu si na první poslech, že ubyla trubka. Byla
tato
změna vynucená odchodem Jany Modráčkové, vytížené v Trabandu,
z vaší kapely?
Tak to určitě nebylo.
Jana do kapely
nastoupila jako bubenice, jenže pak se ukázalo, že má hodně aktivit a
že bychom
kvůli tomu nemohli odehrát všechny koncerty. A tak jsme se poohlédli po
dalším
bubeníkovi, a tak se k nám přidal Hugo. V té době jsme někdy
vystupovali i se dvěma sadami bicích, ale to bylo náročné na přepravu i
nazvučení a do každého klubu jsme se nevešli. Jana nakonec začala zcela
přirozeně nosit na koncerty trubku a hrála s námi především
v době,
kdy Traband tolik nevystupoval a ona měla víc času. Když naopak začal
Traband po
pauze hrát hodně – v souvislosti s albem Přítel člověka –,
chodila už
Jana jen na některé koncerty, ale vlastně členkou Původní Bureše nikdy
nepřestala být. Dodneška tu existuje možnost, že může přijít a zahrát
si
s námi.
Trubku na novém albu
nahradil akordeon…
Akordeon se v sestavě
neobjevil proto, že by nahrazoval
trubku. Moje žena Dana, která je jinak členkou dámské kapely Mužy,
působí
v mém příležitostném projektu Fumas a skalní trollové na smetaně
(ten
název vymyslel náš syn Mikuláš, který s námi zpočátku hrál na perkuse).
Je to
takový akustický šraml, se kterým jsme hráli jak některé písničky od
Bureše,
tak i některé další, které jsem napsal původně pro tuto kapelu a které
později
do Bureše přešly. A s nimi tam přešla do sestavy i moje žena
s akordeonem.
Jinak akordeon není v naší kapele úplnou novinkou, už v 80.
letech
s námi na něj hrával známý pražský fotograf Iwan Zwyrzek Malý.
Děkuji za vyčerpávající
vysvětlení. V každém případě
souzvuk houslí a akordeonu zní velmi příjemně…
On se ale ten akordeon u
nás s houslemi někdy jen střídá. Obě
dámy najednou hrají jen někdy. To je dané tím, že Markéta má teď taky
rodinu a
kromě toho se odstěhovala do Brd a do Prahy to má trošku dál. Snažíme
se
netlačit na pilu, aby to pro členy kapely bylo příjemné a bez stresu.
Jsme
schopní hrát v různém nástrojovém obsazení: když je třeba,
vystupujeme jen
ve třech – kytara, basa, bicí plus moje foukačka. Nebo jsme naopak
hráli
s houslemi a akordeonem, ale bez bicích. Jednou jsme vystupovali
v malé čajovně a tam hrál bubeník na banjo. A zase já jsem
v létě
hrál na jednom festivalu sám jen s elektrickou kytarou bez kapely.
Nové CD jste natáčeli
naživo. Proč?
Já jsem chtěl od začátku
dělat nahrávky naživo. Ovlivnily mě
desky, které jsem slyšel: asi ve 14 letech to byla Barbara Ann
s takovým
tím mejdanovým zvukem, později věci od Davida Peela nebo od Johna
Lennona. A
Bob Dylan ty desky, které dělal s kapelou, také natáčel
ve studiu naživo. Živé nahrávky mají
podle mě lepší
atmosféru, není to sterilní. My bychom určitě nebyli schopní nahrávat
napřed
bicí, pak basu, kytaru, zpěv… To mi připadá nepřirozené. Jde mi o
zachycení
okamžiku, atmosféry.
Už jednou jsme se spolu
na stránkách tohoto časopisu bavili o
tom, jestli se vaše hudba hodí na folkové festivaly. A já mám pocit, že
nové CD
je folkovější a tedy zpěvnější než vaše předchozí nahrávky. Byl to
záměr?
Na folkové festivaly,
stejně jako na ty rockové, se určitě hodíme.
Ty dva styly jsme nikdy moc nerozlišovali. Naopak, když se to rozlišuje
moc,
ochuzují se tím posluchači. To je specialita naší republiky, že folkaři
nemluví
s bigbíťáky, countristi hrají ve stodole, jazzmani mají svoje
kluby. My
máme rádi otevřené záležitosti – třeba na festivalu v Jimramově se
spolu
baví folkaři i bigbíťáci, hrají tam bluesmani, slyšíte tam horňácké
písničky,
konají se tam výstavy, divadla. Máme radši, když se žánry neřeší… Ale
že je
naše nové CD folkovější, to nám říkalo víc lidí, takže na tom asi něco
bude.
Není to ovšem tak, že bychom si řekli: Teď budeme hrát folk, jindy zase
reggae.
Nemáme to takto promyšlené, spíš čekáme, co z toho vyleze. Jedinou
výjimkou byla písnička Jabka, u které jsem si řekl, že napíšu něco
podobného,
co jsem dělal někdy v pětadvaceti, v prvním období Bureše.
Jinak si
ale myslím, že zpěvné jsou všechny naše desky. Většina písní se dá
zahrát se
španělkou, v hospodě, v čajovně. Ty aranže můžeš vnímat jako
kabátek,
který se na ně navleče, často podle okamžité nálady, podle velikosti
sálu,
podle aktuálního složení kapely. Na obalu
desky je
poděkování Ivanu Vyskočilovi, který mě, a o pár let později i mojí
ženu, učil
pracovat s věcmi, které jsou vlastně permanentně neukončené,
otevřené… My
jsme celé to album nahrávali během
tří večerů a
pokaždé to znělo jinak. Z těch tří nahrávek se pak vybíralo.
|
|
Obsahuje album samé
nové písničky?
Ano, jsou to všechno nové
písničky, vznikaly něco přes dva roky. Malou
písničku o strachu jsem
napsal asi týden poté, co vyšla minulá deska. Dřív jsme občas zařadili
některou
starší – máme takové album, které vyšlo jen „samopalně“, jmenuje se Too
Young
to Kozí dech Too Old to Fly a z něj jsme na minulé desky občas
některou
písničku zařadili. Ale teď jsme už neměli potřebu, protože nových
písniček bylo
dost.
V poslední době se
hodně diskutuje o budoucnosti CD jako
nosiče zvuku. Mají cédéčka ještě smysl? Neodehrává se dnes to důležité
na
internetu.
Proti internetu nic nemám.
Máme dost rozsáhlé stránky a chceme na
ně dávat ke stažení nějaké kuriozity jako záznamy koncertů, ke kterým
se tak
dostanou i ti, kdo to na naše vystoupení mají daleko. Ale na druhou
stranu
klasické cédéčko nebo klasickou vinylovou desku mám rád jako artefakt.
Jako
výtvarník ocením hezký obal, který si někde vystavím nebo v kterém
si
listuji. Nebaví mě moc poslouchat muziku z počítače. Obrazovka
svádí
k tomu, aby člověk u hudby třeba brouzdal právě po internetu. Když
si
vezmu CD, na kterém je 150 empétrojek, a strčím je do přehrávače, hraje
osm
hodin v kuse. To je děsivé, bezbřehé. Je to taková informační
exploze, že
svou oblíbenou kapelu nakonec třeba začnete nenávidět. Podle mě měl
formát
klasické vinylové desky – 45 minut – něco do sebe. Bylo tam dané pořadí
písniček, mělo to začátek, prostředek a konec. Byly tam hity vedle věcí
sice
zajímavých, ale ne na první poslech. Stahování hudby mi připomíná 50.
léta, kdy
se vydávaly singly a dělaly se písničky na první signální, aby hodně
zaujaly.
Lidi si teď stáhnou to, co zaujme na první poslech, a to náročnější
zůstane
viset na internetu a k posluchačům nedoputuje. Jsem
tedy pro klasický formát, který má rozhodně něco do sebe.
Jak vznikají nové
písničky Původního Bureš?
Co tě inspiruje, v jakém prostředí rád skládáš?
Největší průšvih je, když
mě něco napadne třeba v tramvaji.
Hledám po kapsách tužku, začnu si něco
broukat, lidi se dívají, co je to za blázna. Nejradši píšu na chalupě.
Tam mám
takový ateliér, v něm je klid a tam mě ty věci napadají. Myslím,
že ty
napadnuté věci jsou lepší než cíleně složené. Když člověk netlačí na
pilu,
stačí se zaposlouchat a vynoří se melodie nebo slova. A vy tomu můžete
jen
pomoci tím, že si začnete brnkat na
kytaru.
Nikdy jsem nepracoval s nějakými teoriemi o skladbě. Většinou si
ale
nahrávám první verze, protože mi to připadá dobré. My jsme teď třeba
podle
prvotních nahrávek nápadů aranžovali rytmiku u nové desky, aby to co
nejvíc
souznělo s prvním nápadem. A pokud jde o inspirace, mohou to být
příběhy,
knížky, filmy, což neznamená, že bych musel přímo převyprávět příběh.
Mám rád
v každém případě nadčasové věci, nemusím třeba takové
ty politické komentáře.
Scházíte se
s kapelou i mimo zkušebnu a koncertní pódia?
Jasně, to u nás bylo
vždycky. Já bych asi nemohl hrát
v kapele, kde bych si s lidmi neměl co říct. Vždycky po
koncertě si
dáme pivko, poklábosíme, s Brutem probereme kytary, s Hugem
zase věci
kolem literatury. Když někdo dělá večírek, pozve ostatní. Slavíme spolu
Vánoce,
dovolené, párkrát jsme byli společně na vodě. Jednou jsme se málem
utopili,
když jsme sjížděli Sázavu a najednou jsme zjistili, že je druhý
povodňový
stupeň. Občas spolu jedeme na výlet – ne pravidelně, ale čas od času
ano.
Kde rádi koncertujete?
Máte oblíbené kluby a festivaly?
Rádi hrajeme v malých
klubech, po hospodách, kde je kontakt
s divákem. V Praze v Balbínce nebo U Rafa, v klubu
Kaštan,
Na Slamníku. Chybí nám Malostranská beseda, kde jsme také často
hrávali. Tam to
bylo větší a lidi si tam mohli
zaskákat.
Máte taky docela rádi, když se při koncertě nekouří. Všichni jsme
nekuřáci a
v nezakouřeném prostředí se nám lépe hraje. Pokud jde o festivaly,
určitě
znovu zmíním Otevřeno v Jimramově, dále Prosecké Máje, Kopaninské
Jaro,
Tvrz v Popovicích… Spíš ty rodinné akce, kde se lidé mezi sebou
znají.
Co plánujete do roku
2010?
V únoru máme koncert
v Praze u Kaštanu, kde pokřtíme
další „samopalné“ cédéčko. Publicista Petr Korál, náš kamarád, mi před
časem
poslal nahrávku z Dobešky z roku 1988 a já jsem pochopil,
proč nás
vždycky řadil do nové vlny. Na této nahrávce tu novou vlnu opravdu
hrajeme, i
když jsme nikdy předtím ani potom už zase až
tak ne.
Předtím to byl spíš takový šraml,
potom jsme
zněli prozměnu trošku jako Jefferson
Airplane.
Takže když jsem si to poslechl – jsou tam dokonce písničky, které nikdy
nevyšly
– řekl jsem si, že to pro kamarády vydáme. Jinak budeme příští rok
určitě dělat
nové písničky. Nedávno jsme jedn u bez
zkoušení
vystřihli bez zkoušení
Na Slamníku. A já
bych se rád věnoval také víc nějakým filmovým projektům kolem kapely,
ale zatím
nemáme žádnou slušnější kameru.
Fumasi, tvou hlavní
profesí je výtvarné umění. Kde je možné
vidět tvé obrazy?
Pokud máš na mysli
klasický olej, tak to je spíš taková radost,
které se věnuju ve volných chvílích. Ale to hlavní, co mě živí, jsou
jižní
ilustrace. Jedná se o pět až deset titulů ročně, podle zájmu
nakladatelů. Teď
jsem se několik měsíců věnoval kresleným sekvencím seriálu Biblická
pátrání,
který vysílala Česká televize. Jinak dělám ilustrace hlavně
k dětským
knížkám nebo k něčemu, co má vztah k humoru. Povedly se
například – i
z typografického hlediska – Malostranské povídky a dále například
knížka
Michala Šandy Merekvice. Pravidelně spolupracuji s plzeňským
autorem
Ivanem Vičarem, se kterým jsme dělali dvoje pohádky a také pověsti
z Českého lesa. Bavilo mě ilustrování knížky Ivony Březinové
Začarovaná
třída. A pak třeba taky moje autorská věc Tadeáš a hradní tajemství,
kde jsem
si vyzkoušel i prózu.
Ano, právě na Tadeáše
jsem se chtěl zeptat na závěr. Plánuješ
nějakou další knížku?
Teď píšu druhý díl
Tadeáše. Původně jsem si tu knížku napsal jen
pro vlastní potěšení. Říkal jsem si, že zakázky, které dostávám, jsou
bezvadné,
ale měl jsem určitou představu, co chci ilustrovat, a tak jsem si
napsal knihu
a k ní pak udělal obrázky. Z Albatrosu se mi ozvali, že je to
hezká
první kapitola, ale ať napíšu ještě další čtyři. Já jsem si nikdy
nepřipadal
jako literát – psal jsem jen písničkové texty, ale to je něco jiného.
Nicméně
během půlroku jsem napsal další čtyři kapitoly. Knížka tedy vyšla a já
teď
pracuju na druhém dílu. Říkal jsem si, že je škoda Tadeáše úplně
opustit. Další
knížka se bude jmenovat Tadeáš v Bretani.
Milan
Tesař